Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Wolinie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół nr XLV/09 sesji Rady Miejskiej w Wolinie, która odbyła się w dniu 21 maja 2009 r.


Protokół nr XLV/09

sesji Rady Miejskiej w Wolinie,

która odbyła się w dniu 21 maja 2009 r.

I. OBECNOŚĆ:

W czterdziestej piątej sesji Rady Miejskiej, z ustawowego składu Rady 15 osób, uczestniczyło 13 radnych. Listy obecności są załącznikami nr 1 do protokołu.

II. PORZĄDEK OBRAD:

  1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

  4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu i w budżecie Gminy Wolin w 2009r. (dot. kwoty 3 000,00 zł - uchwała przesłana w materiałach poprzedniej sesji);

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Wolin w 2009r. (dot. kwoty 44 000,00 zł);

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy Wolin w 2009r. (dot. kwoty 1 355 000,00 zł);

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  7. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVIII/373/09 Rady Miejskiej w Wolinie z dnia 14 stycznia 2009r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Wolin na 2009r.;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  8. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania wniosku o uznanie za lasy ochronne gruntów leśnych położonych na terenie gminy Wolin;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  9. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usługi w Szkolnych Schroniskach Młodzieżowych w Gminie Wolin;

    1. opinia Komisji Oświaty, Kultury, Spraw Społecznych i Organizacyjnych oraz Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego podziałem geodezyjnym;

    1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

    2. dyskusja,

    3. podjęcie uchwały.

  11. Informacja Przewodniczącej o sprawach wniesionych do Rady.

  12. Wolne wnioski, zapytania i interpelacje radnych.

  13. Zamknięcie obrad.

III. PRZEBIEG OBRAD:

Ad.1 i 2.

Przewodnicząca Rady Miejskiej - radna Ewa Halicka - o godzinie 1300 otworzyła obrady XLV sesji Rady Miejskiej, witając radnych, zaproszonych gości i inne osoby obecne na sesji.

Na podstawie listy obecności i złożonych w niej podpisów stwierdziła, że w sesji bierze udział ponad 50% radnych. Obrady są prawomocne, Rada jest władna do stanowienia i podejmowania uchwał.

Przewodnicząca poinformowała, iż do biura Rady wpłynął wniosek Klubu radnych na rzecz promocji i rozwoju Miasta i Gminy Wolin o wprowadzenie pod obrady projektu uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości.

Zastępca Burmistrza wnioskował o zdjęcie z porządku obrad punktu 8: „Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania wniosku o uznanie za lasy ochronne gruntów leśnych położonych na terenie gminy Wolin”. Wniosek uzasadnił zmianą obowiązujących przepisów. Wniósł również o wprowadzenie projektu uchwały w dwóch wersjach: w sprawie zmian w budżecie Gminy Wolin w 2009r. lub w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu (dot. kwoty 832 601,51 zł) oraz projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Wolin do projektu „Moje gimnazjum - moja szansa” realizowanego w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Przewodnicząca Rady wniosła o rozpatrzenie punktu 7 jako 4.

Przewodnicząca poddała pod głosowanie kolejno przedstawione projekty uchwał. Za wprowadzeniem pierwszego projektu głosowali wszyscy radni - 13 głosów za. Za wprowadzeniem projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu głosowało 4 radnych, 8 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Przewodnicząca ogłosiła przerwę w obradach.

Po przerwie wznowiono sesję.

Za wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Wolin do projektu „Moje gimnazjum - moja szansa” realizowanego w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych głosowało 12 radnych, 0 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu - uchwała będzie rozpatrzona w punkcie 11. Za wprowadzeniem projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Wolin w 2009r. głosowało 4 radnych, 9 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Za zdjęciem z porządku obrad punktu 8 głosowało 13 radnych.

Porządek obrad wraz ze zmianami przyjęto jednogłośnie 13 głosami za.

Pozostałe punkty porządku obrad przyjmują odpowiedni nową kolejność.

Ad.3.

Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że protokół z poprzedniej sesji został sporządzony zgodnie z wymogami Statutu Gminy i był wyłożony do wglądu w biurze Rady Miejskiej. Radni nie wnieśli uwag do protokołu, w związku z tym wnioskowała o przyjęcie protokołu bez odczytywania.

Za przyjęciem protokołu bez odczytywania głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Przed przystąpieniem do realizacji punktu 4 Przewodnicząca zawnioskowała o udzielenie głosu przedstawicielce spółki „VITA”. Za wnioskiem głosowali wszyscy radni - 13 głosów za.

Pani Elżbieta Gawrych - Kamińska poinformowała, że spółka „VITA” chciała wystąpić o dofinansowanie ze środków unijnych, na zakup sprzętu do przychodni. Został sporządzony wniosek, który kosztował 4 tysiące zł. Rada Miejska wyraziła pozytywną opinię w powyższej sprawie, dlatego zadzwoniła do sekretariatu żeby umówić się na spotkanie z Burmistrzem. Sekretarka udzieliła odpowiedzi, że nie ma potrzeby spotkania, ponieważ pismo w sprawie VITY jest właśnie przygotowywane. Do chwili obecnej żadne pismo do spółki nie wpłynęło. Dodała również, że spółka wykonała wszystko co należało do nich pod kątem wymogów unijnych, które miały być spełnione do końca 2008 roku. Ze strony Burmistrza nie były podjęte żadne działania. Poinformowała o sytuacji gdzie zgodnie z umową VITA przedłużyła Burmistrzowi fakturę za poniesione koszty w budynku przychodni, które zostały zakwestionowane przez osobę dokonującą oceny wykonanych prac, na zlecenie Burmistrza.

Radna Danuta Szubert zapytała, czy z przeprowadzonej kontroli w przychodni jest jakiś protokół.

Zastępca Burmistrza Pan Ryszard Mróz powiedział, że takich spraw nie można załatwiać na sesji. Należy usiąść i uzgodnić sprawy rachunkowe. W tej chwili nie ma możliwości odniesienia się do protokołu z kontroli, ale osoba pracująca na zlecenie dokona weryfikacji i oceny kosztów.

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że faktury zostały zapłacone i zapytała na jakiej podstawie można je negować.

Zastępca Burmistrza powiedział, iż wyjaśni sprawę i udzieli odpowiedzi.

Radny Konrad Janson zapytał jak można nie dać odpowiedzi na pismo, skoro ośrodek zdrowia miał możliwość pozyskania pieniędzy na sprzęt medyczny.

Przewodnicząca stwierdziła, że ochrona zdrowia jest zadaniem własnym Gminy, więc dlaczego Burmistrz o to nie dba.

Pan Ryszard Mróz poinformował, iż Burmistrz zwracał się do NFZ o informacje.

Radna Danuta Szubert zapytała co z wnioskiem złożonym przez VITĘ. Termin obecnie już minął, a pieniądze przepadły.

Zastępca powiedział, że Burmistrz nie jest beneficjentem w tej sprawie, a odpowiedzialność ponosi beneficjent. Zadeklarował, że udzieli odpowiedzi jak najwcześniej.

Radny Mieczysław Rybakowski stwierdził, że wszelkie remonty jakie są wykonywane podnoszą wartość budynku przychodni.

Radna Danuta Szubert zapytała Panią E. Kamińską czy koszty jakie zostały poniesione można jakość przenieść, czy pieniądze będą stracone.

Pani Elżbieta Gawrych - Kamińska wyjaśniła, że wniosek o dofinansowanie mieli złożyć do połowy maja. Nie został zachowany termin, więc pieniądze przepadły i ewentualnie musieliby ponownie ponosić koszty i składać nowy wniosek.

Ad.4.

Opinię Komisji Budżetu Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXVIII/373/09 Rady Miejskiej w Wolinie z dnia 14 stycznia 2009r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Wolin na 2009r. przedstawił Przewodniczący Komisji - radny Konrad Janson (załącznik nr 2, pkt 4 opinii).

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XLV/453/09 stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Ad.5.(4).

Przewodniczący Komisji Budżetu Gospodarki i Rolnictwa - radny Konrad Janson przedstawił opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian budżetu i w budżecie Gminy Wolin w 2009r. (dot. kwoty 3 000,00 zł) - zał. nr 2, pkt 2 opinii. Komisja wnioskowała o wprowadzenie następujących zmian do projektu uchwały oraz wniosku Komisji z poprzedniej sesji:

wykreślić w § 3 - dział 600 kwotę 25 000 zł,

- w dziale 926 kwotę 5 000 zł rozbić: 3 500 zł na targi końskie i 1500 zł na plac zabaw w Warnowie,

- do zadania pod nazwą: budowa wodociągu w Wisełce ulica Sosnowa dodać kwotę 25 000 zł,

- z działu 801 rozdziału 80101 i § 2540 kwotę 10 000 zł przekazać na wykonanie lamp w Kołczewie przy ul. Kościelnej.

- z działu 900 kwotę 15 000 zł przenieść do działu 010 wykonanie projektu nitki wodnej na ul. Łąkowej.

Radny Konrad Janson wyjaśnił, że część pieniędzy na to zadanie zagwarantowano w budżecie, a część kosztów miało być sfinansowanych przez społeczeństwo. Radzie udało się znaleźć jeszcze inne środki i niewielka kwota pozostanie w gestii mieszkańców. Nie wiedział, dlaczego Burmistrz blokował wykonanie tego zadania.

Sołtys Wisełki Pani Renata Łuczak - Arys zapytała z jakiego działu zdjęto te pieniądze.

Radny Konrad Janson odpowiedział, że z administracji gdyż uważają, że środki te są trwonione.

Mieszkanka Wisełki stwierdziła, że jest 30 działek w tej miejscowości, do których nie ma doprowadzonej wody i nie ma szans na wykonanie inwestycji.

Sołtys Wisełki zapytała jaką opłatę poniosą mieszkańcy za doprowadzenie wody, czy jest ona obowiązkowa i ile dopłaci gmina. Czy ostateczna suma wystarczy na przeprowadzenie tego zadania.

Zastępca Burmistrza powiedział, iż już dawno inwestycja ta powinna być wykonana. Każda propozycja ze strony Burmistrza spotyka się z negatywną opinią, a istnieje problem do rozwiązania. Dlatego występują o partycypację w kosztach i oczekują, że do końca maja będzie deklaracja czy mieszkańcy będą również ponosić koszty. Wówczas będą wiedzieli ile potrzeba pieniędzy. Burmistrz chce to zadanie wykonać, dlatego przeprowadzi montaż finansowy i podejmie decyzję.

Radny Konrad Janson stwierdził, że w tegorocznym budżecie Burmistrz zagwarantował tylko 7000 zł na zadania w Wisełce. To Rada przeznaczyła 80 000 zł na różne inwestycje.

Radny Mieczysław Rybakowski powiedział, że woda jest dużym problemem w całej gminie. Wiele miejscowości w ogóle nie ma wody. Żeby w gminie mogła rozwijać się turystyka, należy to zadanie jak najszybciej wykonać. Zasady jakimi kieruje się Unia stwarzają obwarowania i wiele rzeczy nie można zrobić ani też skorzystać z dopłat.

Sołtys Laski Pan Franciszek Jamrożek stwierdził, że problem wody jest bardzo ważny ale chciałby wiedzieć, czy Wisełka pozostanie w naszej gminie czy przejdzie do Międzyzdrojów.

Po zakończonej dyskusji Przewodnicząca poddała pod głosowanie projekt uchwały wraz z wnioskiem Komisji Budżetu do przegłosowanego wniosku z poprzedniej sesji.

Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 2 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. Uchwała Nr XLV/454/09 jest załącznikiem nr 4 do niniejszego protokołu.

Przewodnicząca ogłosiła przerwę w obradach.

Po przerwie obrady wznowiono. Na salę obrad nie wrócił radny. Stan radnych na sesji - 12.

Ad.6. (5).

Przewodniczący Komisji Budżetu zapoznał radnych z opinią Komisji do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Wolin w 2009r. (dot. kwoty 44 000,00 zł)- zał. nr 2, pkt 3 opinii.

Projekt uchwały poddano pod głosowanie i przyjęto jednogłośnie - 12 głosami za, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XLV/455/09 stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Na salę powrócił radny. Stan radnych na sesji - 13.

Ad.7.(6).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa - radny Konrad Janson zapoznała radnych z opinią Komisji do projekty uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy Wolin w 2009r. (dot. kwoty 1 355 000,00 zł)- zał. nr 2, pkt 4 opinii.

Projekt uchwały w powyższej sprawie poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymał się od głosu.

Uchwała Nr XLV/456/09 jest załącznikiem nr 6 do protokołu.

Ad.8.(9).

Z opinią Komisji Oświaty, Kultury, Spraw Społecznych i Organizacyjnych do projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usługi w Szkolnych Schroniskach Młodzieżowych w Gminie Wolin zapoznał radnych Przewodniczący Komisji - radny Jan Frankowski (załącznik nr 7, pkt 1).

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XLV/457/09 jest załącznikiem nr 8 do niniejszego protokołu.

Ad.9.(10).

Radni zapoznali się z opinią Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego podziałem geodezyjnym - zał. nr 2 pkt 5 opinii.

Radny Jan Frankowski zapytał, co da obniżenie opłaty adiacenckiej skoro szuka się pieniędzy w budżecie.

Radny Konrad Janson wyjaśnił, że opłatę bierze się od obywateli za wykonaną drogę, wodę. Uważa, że jest to za duża kwota i powinna by obniżona, natomiast powinno brać się podatki od garaży, szklarni i innych nieruchomości, które nie są uiszczane.

Radny Frankowski prosił o wyjaśnienie kwestii opłaty adiacenckiej przez kierownika geodezji.

Przewodnicząca stwierdziła, że kiedy zapraszała kierowników na sesję, żeby wyjaśniali różne sprawy, Burmistrz nie zezwalał na ich obecność. Dlatego zwróciła się do Pana Ryszarda Mroza o udzielenie odpowiedzi co to jest opłata adiacencka, a następnie zwróciła się do Rady o zgodę na wypowiedź
Kierownika geodezji.

Pani Hanna Klonowska wyjaśniła, że opłata ta dotyczy podziału geodezyjnego i jest różnicą należną od obszaru gruntów dzielonych.

Przewodnicząca stwierdziła, iż na posiedzeniu Komisji była udzielona zupełnie inna informacja niż obecnie.

Pani Klonowska dodała, że opłata nie dotyczy działek sprzedawanych przez Gminę.

Danuta Szubert zapytała czy jest to opłata jednorazowa.

Pani Kierownik odpowiedziała, że jednorazowa, ale może być rozłożona na 10 lat i zależy to od Burmistrza.

Przewodnicząca zawnioskowała, żeby powyższy projekt uchwały odłożyć do rozpatrzenia na następną sesję.

Za powyższym wnioskiem głosowało 8 radnych, 4 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Projekt uchwały w powyższej sprawie jest załącznikiem nr 9 do protokołu.

Ad.10.

Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości.

Sołtys Unina Pan Wiesław Ciupka opowiedział się za przejęciem nieruchomości w Uninie, ponieważ Spółdzielnia „Nowa” nie może już prowadzić żadnej działalności, gdyż jest w likwidacji. Dodał, że wszystkie rachunki wystawiane przez Spółdzielnię kieruje do Burmistrza.

Radny Mieczysław Rybakowski stwierdził, że modernizacja inhoffa nie załatwia do końca problemu ścieków w Uninie ale i tak trzeba modernizować dopóki nie będzie możliwe zastosowanie innego rozwiązania.

Zastępca Burmistrza potwierdził, że należy ten problem docelowo rozwiązać. Ma świadomość, że kiedyś Unin będzie musiał by podłączony do oczyszczalni ścieków, ale w tej chwili modernizacja inhoffa jest najskuteczniejszą metodą.

W wyniku głosowania uchwałę w powyższej sprawie podjęto jednogłośnie - 12 głosami za (jeden radny opuścił salę obrad), 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XLV/458/09 jest załącznikiem nr 10 do protokołu.

Ad.11.

Z opinią Komisji Oświaty, Kultury, Spraw Społecznych i Organizacyjnych do projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Wolin do projektu „Moje gimnazjum - moja szansa” realizowanego w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych zapoznał radnych Przewodniczący Komisji - radny Jan Frankowski (załącznik nr 7, pkt 2).

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 12 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XLV/459/09 jest załącznikiem nr 11 do niniejszego protokołu.

Ad.12.(11).

Przewodnicząca poinformowała o skardze jaka wpłynęła do Rady na działanie Burmistrza. Wnioskowała o uruchomienie Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia tej skargi. Za wnioskiem głosowało 11 radnych, 0 przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

Radna Ewa Halicka przedstawiła zdjęcia z posesji w Wisełce i wnioskowała o przeprowadzenie natychmiastowej kontroli komisji ochrony środowiska, weterynarza i sanepidu.

Sołtys Wisełki Pani Renata Łuczak - Arys stwierdziła, że ta posesja to jest tragedia. Jako Rada Sołecka również interesowali się tym miejscem i wystąpili z pismem do właścicielki.

Ad. 13.(12).

Przewodnicząca Rady wnioskowała o przygotowanie wydruku konta analitycznego zadań inwestycyjnych i kontrahentów.

Radna Beata Majewska zapytała o rezultat ustaleń z Marszałkiem Województwa odnośnie budowy ścieżki z Kołczewie.

Zastępca Burmistrza odpowiedział, że to Wojewódzki Zarząd Dróg będzie realizował w/w zadanie, a Gmina dołoży swoje środki.

Radny Konrad Janson wnioskował żeby Komisja Rewizyjna sprawdziła delegacje w za okres od 01.01.2008r. do 31.12.2008r. Za wnioskiem głosowało 9 radnych, 3 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Radny Zbigniew Hanasz poinformował, że nadal nie jest zrobiona droga Mokrzyca - Dargobądz i wnioskował o wystąpienie z tą sprawą do Starosty.

Przekazano informację o organizacji Dnia Dziecka na wioskach a radny Mieczysław Rybakowski wnioskował o przekazanie kwoty 800 zł na wyjazd dzieci z Zastania i Domysłowa na basen.

Radny Konrad Janson zapytał ile w ciągu roku kosztuje stanowisko kierownika GBAS.

Ad.14.(13).

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodnicząca Rady Miejskiej zamknęła o godzinie 1530 obrady XLV sesji Rady Miejskiej w Wolinie.

PRZEWODNICZĄCA RADY

EWA HALICKA

Protokołowała

Bogusława Szmigiel

6

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Krzysztof Konieczny 11-08-2009 08:56
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Bogusława Szmigiel 11-08-2009
Ostatnia aktualizacja: - 11-08-2009 08:56