Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Wolinie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół nr XVII/07 sesji Rady Miejskiej w Wolinie, która odbyła się w dniu 12 września 2007 r.


Protokół nr XVII/07

sesji Rady Miejskiej w Wolinie,

która odbyła się w dniu 12 września 2007 r.

  1. OBECNOŚĆ:

W siedemnastej sesji V kadencji Rady Miejskiej w Wolinie uczestniczyło 15 radnych. Listy obecności są załącznikiem nr 1 do protokołu.

  1. PORZĄDEK OBRAD:

  1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z ostatniej sesji.

  4. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy i Miasta Wolin za I półrocze 2007 roku;

  1. opinie Komisji Rady Miejskiej,

  2. dyskusja,

  3. przyjęcie Informacji.

  1. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia działki nr 105/3 o powierzchni 14 m2, położonej w obrębie 4 Wolina;

  1. opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

  2. dyskusja,

  3. podjęcie uchwały.

  1. Podjecie uchwały w sprawie nabycia działki nr 98/8 o powierzchni 13 m2, położonej w obrębie 4 Wolina;

a) opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

  1. Podjecie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej „Słowianin” bonifikaty od opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w stosu-nku do nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe;

a) opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

  1. Podjecie uchwały w sprawie przekazania do nieodpłatnego korzystania niezabudowanej działki nr 21/5 o pow. 0,2933 ha, położonej w Warnowie na rzecz sołectwa Warnowo;

a) opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

  1. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabywaniu lokali mieszkalnych i użytkowych oraz zasad ich sprzedaży;

a) opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

  1. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia zasad wydzierżawienia terenu plaży miejskiej w Wolinie;

a) opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

  1. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Wolin w 2007r. (dot. kwoty 26 000,00 zł);

a) opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

  1. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy i Miasta Wolin w 2007r. (dot. kwoty 250.000,00 zł);

a) opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

  1. Podjęcie uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy i Miasta Wolin w 2007r. (dot. kwoty 7.563,00 zł);

a) opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

  1. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr VI/29/07 Rady Miejskiej w Wolinie z dnia 27 lutego 2007r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Wolin na 2007r. (zmiana dot. załącznika nr 3);

a) opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

  1. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w obrębie geodezyjnym Wisełka, gm. Wolin;

a) opinia Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

  1. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Wolin Porozumienia Międzygminnego z Gminą - Miastem Świnoujście, Gminą Międzyzdroje, Gmina Dziwnów w sprawie utworzenia Europejskiego Centrum Różnorodności Biologicznej Wolin - Uznam;

a) opinia Komisja Oświaty, Kultury, Spraw Społecznych i Organizacyjnych,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

  1. Podjęcie uchwały w sprawie zmian Statutu Gminy Wolin;

a) opinia Komisji Oświaty, Kultury, Spraw Społecznych i Organizacyjnych,

b) dyskusja,

c) podjęcie uchwały.

18. Informacje Przewodniczącej o sprawach wniesionych do Rady.

19. Wolne wnioski, zapytania i interpelacje radnych.

20. Zamknięcie obrad.

III. PRZEBIEG OBRAD

Ad. 1 i 2.

O godz. 1000 Przewodnicząca Rady Miejskiej w Wolinie - radna Ewa Halicka - otworzyła obrady XVII sesji, przywitała radnych, zaproszonych gości i inne osoby obecne na sesji. Na podstawie listy obecności stwierdziła, że w sesji biorą udział wszyscy radni. Rada Miejska może obradować i podejmować uchwały.

Następnie przystąpiono do ustalenia porządku obrad.

Przewodnicząca poinformowała, że do Rady Miejskiej wpłynął nowy projekt uchwały, wnioskuje więc o wprowadzenie nowego punktu 15 o treści: „Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Wolin w 2007r.” (dot. kwoty 114 778,00 zł) oraz nowego punktu 17 o treści: „Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Odnowy Miejscowości Kodrąb, Ostromice i Skoszewo na lata 2007-2013”.

Burmistrz Pan Eugeniusz Jasiewicz wnioskował o zdjęcie z porządku obrad pkt 5 o treści: „Podjecie uchwały w sprawie nabycia działki nr 105/3 o powierzchni 14 m2, położonej w obrębie 4 Wolina”. Wniosek uzasadnił brakiem ostatecznego porozumienia z właścicielem działki.

Przewodnicząca wnioskowała o wymianę uchwały w punkcie 7. W porządku obrad jest: projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej „Słowianin” bonifikaty od opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w stosunku do nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe, radni optowali za objęciem bonifikatą wszystkich mieszkańców gminy zainteresowanych przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. W związku z powyższym wprowadza się uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na stosowanie bonifikaty od opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w stosunku do nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę. Za wprowadzeniem zgłoszonych zmian w porządku obrad głosowało 15 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Porządek obrad wraz z poprawkami przyjęto jednogłośnie 15 radnych za. Pozostałe punkty przyjmują odpowiednio nową kolejność.

Ad. 3.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że protokół z ostatniej sesji został sporządzony zgodnie z wymogami Statutu Gminy i był wyłożony w biurze Rady Miejskiej. Niektórzy radni zapoznali się z nim i nie wnieśli uwag. Radna Ewa Halicka jednocześnie poinformowała, że jeżeli radni chcieliby żeby ich wypowiedź została wiernie w całości zapisana w protokole, powinni złożyć te wypowiedzi na piśmie.

Przewodnicząca wnioskowała o przyjęcie protokołu z XVI sesji bez odczytywania. W wyniku głosowani radni jednogłośnie 15 głosami za przyjęli protokół bez odczytywania.

Głos zabrał Pan Paweł Czapkin - Starosta Kamieński, który powiedział, iż w związku z decyzjami jakie zapadną przy konstruowaniu przyszłorocznych budżetów, należałoby omówić wspólne działania.

Starosta poinformował, że w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych jest coraz mniej uczniów (265), ale kondycja szkoły jest dobra, są 3 nowe pracownie, 2 gabinety językowe, 2 sale multimedialne. Ogród szkolny zmienia się z warzywnego w kwiatowy. W zespole szkół jest liceum ogólnokształcące, technikum ekonomiczne i hotelarskie, technikum architektury krajobrazu. Młodzież ma bardzo dobre warunki do nauki, wykonano remont sali gimnastycznej. W planach szkoły jest otwarcie technikum budowlanego. Poza tym na terenie Wolina znajduje się poradnia pedagogiczno- psychologiczna oraz powiatowy urząd pracy - jedyna fila poza kamieniem. W najbli-ższym czasie uporządkuje się nieruchomości skarbu państwa, ustali kierunki działania inwestycyjnego. Planowana jest budowa drogi Wolin - Unin wraz ze ścieżką rowerową. Większość dróg w powiecie jest w fatalnym stanie, ale sukcesywnie są remontowane i tak będzie dopóki nie uzyska się dotacji na budowę nowych dróg. Poinformował, że 15 i 16 września odbędą się Trzecie Dni Powiatu Kamieńskiego, na których będą pre-zentowały się gminy i powiat. Zaplanowane są występy artystyczne. W przyszłym roku planuje się przedsięwzięcie: Rok Sportu - Olimpijskii Międzynarodowy Zlot Klubu Olimpij-czyka w Powiecie. Ogłoszony jest konkurs na nazwę, logo i maskotkę imprezy.

Radny Leszek Kopański prosił o zorganizowanie spotkania z Radą Sołecką Zagórza odnośnie drogi Gogolice - Zagórze. Wniósł o zawarcie porozumienia, aby wykonać tę drogę.

Pan Ryszard Mróz powiedział, że podtrzymują decyzję o współfinansowaniu projektu technicznego. Na dzień dzisiejszy jest to jedyna forma rozstrzygnięcia problemu.

Starosta odpowiedział, że taka propozycja jest nie do przyjęcia. Planowana jest budowa drogi Wolin - Unin, na którą nie ma dopłaty. Możliwości finansowe Starostwa są ograniczone.

Radny Leszek Kopański zaznaczył, że jest potrzeba szybkiej budowy drogi. W tej chwili chodzi o spotkanie przedstawicieli Sołectwa Zagórze, Starosty i Burmistrza. Rada Miejska wcześniej podjęła uchwałę dotyczącą budowy drogi. Koszty będą coraz wyższe.

Przewodnicząca Rady powiedziała, że Rada musi się zastanowić, czy wnieść udział własny gminy, czy przejąć drogę od Starostwa.

Burmistrz odpowiedział, że obszar negocjacji jest zawężony, drogi nie będą przejęte, bo nie będzie takich możliwości. Należy dokonać konstrukcji budżetu, czy gminę będzie na to stać.

Radny Jan Frankowski cieszy się, że odbywają się spotkania ze Starostą, który informuje o wszystkim. Prosiłby o przysyłanie informacji o sesjach Rady Powiatu.

Przewodnicząca RM - Ewa Halicka wyjaśniła, że takie informacje wpływają do biura Rady i będą wywieszane na tablicach ogłoszeń.

Na pytanie radnego Konrada Jansona w sprawie drogi Dargobądz - Mokrzyca i Wisełka - Warnowo Starosta wyjaśnił, że składane są wnioski dotyczące Lokalnego Planu Rozwoju Powiatu.

Przewodnicząca podziękowała Staroście Panu Pawłowi Czapnikowi za przybycie na sesję i ogłosiła kilkuminutową przerwę.

Po przerwie obrady wznowiono.

Ad. 4.

Opinię do Informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy i Miasta Wolin za I półrocze 2007r. przedstawił Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa - radny Konrad Janson (zał. nr 2, pkt 1 opinii).

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - radny Mieczysław Rybakowski zapoznał radnych z pozytywną opinią Komisji do powyższej Informacji (zał. nr 3 do protokołu).

Opinię przedstawił również Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Spraw Społe-cznych i Organizacyjnych - załącznik nr 4, pkt 1 opinii.

Informację poddano pod głosowanie. Za jej przyjęciem głosowało 15 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Informację przyjęto jednogłośnie.

Informacja o przebieg wykonania budżetu Gminy i Miasta Wolin za I półrocze 2007r. stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Ad. 5.(6)

Opinię Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie nabycia działki nr 98/8 o powierzchni 13 m2, położonej w obrębie 4 Wolina przedstawił radnym Przewodniczący Komisji Konrad Janson (załącznik nr 3, pkt 2 opinii).

Za podjęciem powyższej uchwały głosowało 15 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XVII/90/07 stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Ad. 6.

Przewodniczący Komisji Konrad Janson przedstawił radnym opinię Komisji Budżetu Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na stosowanie bonifikaty od opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w stosunku do nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub przeznaczonych pod tego rodzaju zabudowę (załącznik nr 2, pkt 3 opinii).

Burmistrz Pan Eugeniusz Jasiewicz wyraził zadowolenie z faktu, iż taki projekt uchwały trafił pod obrady sesji. 1% wartości gruntu jest to niewielka kwota, ale duży krok na tej drodze. Będzie wnosił żeby Rada Powiatu podjęła podobną uchwałę .

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 15 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XVII/91/07 jest załącznikiem nr 7 do protokołu.

Pani Alina Serokos przedstawicielka Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Słowianin” w imieniu społeczności oraz Rady Nadzorczej podziękowała Radzie Miejskiej za podjęcie tej uchwały.

Od punktu 7 obrady prowadziła Wiceprzewodnicząca Rady - radna Danuta Szubert.

Ad. 7.(8).

Z opinią Komisji Budżetu Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie przekazania do nieodpłatnego korzystania niezabudowanej działki nr 21/5 o pow. 0,2933 ha, położonej w Warnowie na rzecz sołectwa Warnowo zapoznał radnych Przewo-dniczący Komisji (załącznik nr 2, pkt 4 opinii).

Burmistrz wyjaśnił, że powyższa uchwała odzwierciedla nową jakość w stosunkach między gminą a sołectwem. Dąży się do tego, żeby Rady Sołeckie były gospodarzami na swoim terenie.

Radny Konrad Janson podziękował w imieniu społeczności Warnowa i zaznaczył, że mieszkańcy mają ograniczone możliwości działania, oczekiwać więc będą również na pomoc gminy.

Projekt uchwały w powyższej sprawie poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 15 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XVII/92/07 jest załącznikiem nr 8 do protokołu.

Ad. 8.(9).

Radny Konrad Janson przedstawił opinię Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabywaniu lokali mieszkalnych i użytkowych oraz zasad ich sprzedaży - zał. nr 2, pkt 5 opinii.

Burmistrz wyjaśnił, że jest to kontynuacja zbywania lokali. Ponieważ możliwość zbycia kończy się, zasadne jest przedłużenie dotychczasowych zasad sprzedaży, żeby każdy kto chce, mógł zostać właścicielem nieruchomości.

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 15 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XVII/93/07 jest załącznikiem nr 9 do niniejszego protokołu.

Ad. 9.(10)

Opinię Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa do projektu uchwały w sprawie określenia zasad wydzierżawienia terenu plaży miejskiej w Wolinie przedstawił Przewo-dniczący Komisji - zał. nr 2, pkt 6 opinii.

Burmistrz wyjaśnił, że plaża jest jednym z nielicznych obiektów o profilu rekreacyjnym. W 2000 roku określone były zasady i stawki dzierżawy. Obiekt jest prowadzony w sposób poprawny i dzierżawca wywiązuje się z umowy w tym zakresie, ale narosły długi użytko-wnika względem gminy. Uważa, że w interesie wszystkich jest żeby pomóc dzierżawcy poprzez zmniejszenie terenu i stawek.

Uchwałę poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 15 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XVII/94/07 jest załącznikiem nr 10 do protokołu.

Dalsze obrady prowadziła Przewodnicząca Rady Miejskiej - Ewa Halicka.

Ad.10.(11).

Opinię do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Wolin w 2007r. przedstawił Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa. Komisja wniosła o wykreślenie kwoty 120 000,00 zł w § 3, dziale 700, rozdziale 70097, § 4270 - Zakup usług remontowych z przeznaczeniem na remont dachu budynku komunalnego przy ul. Świerczewskiego 4 w Wolinie oraz wykreślenie kwoty 120 000,00 zł w § 4, dziale 700, rozdziale 70095, § 4270 - Zakup usług remontowych z przeznaczeniem na remont dachu budynku komunalnego przy ul. Sienkiewicza 8, 8a i 8b w Wolinie (zał. nr 2, pkt 7 opinii)

Radna Ewa Halicka poinformowała, że zabezpieczona kwota w budżecie jest przeznaczona na remont dachu budynku przy ul. Świerczewskiego 4. Wykonanie tych prac jest niezbędne, ponieważ taka jest decyzja nadzoru budowlanego. Odbył się już przetarg na wykonanie remontu, ale jeden z właścicieli nie zgadza się na partycypację w kosztach.

Radny Mieczysław Rybakowski zapytał, czy gmina jest właścicielem większości lokali.

Burmistrz wyjaśnił, że wspólnota na ul. Świerczewskiego obejmuje 2 budynki i 10 lokali. 28 maja 2007r. wspólnota podjęła uchwałę o podziale nieruchomości, obecnie trwa proces podziału. W budynku nr 4 są 3 lokale gminne i jeden właściciel, który nie wyraża zgody na pokrycie kwoty przypadającej na jego udział.

Przewodnicząca powiedziała, że jeśli gmina ma nakaz remontu, to musi wyremontować, a wówczas może skierować sprawę do sądu.

Przewodnicząca ogłosiła krotką przerwę.

Po przerwie obrady wznowiono. Na salę obrad nie wrócił jeden radny. Stan radnych uczestniczących w sesji - 14.

Radna Maria Bednarczyk powiedziała, że na zebraniu sołeckim w Ostromicach Burmistrz zwrócił się do niej z zarzutem, że poprzez jej głosowanie, nie ma środków w budżecie na remont świetlicy i wykonanie palcu zabaw. Radna uważa, że nie powinno jej się rozliczać z tego jak głosuje.

Radny Leszek Kopański poinformował, że w Recławiu miała miejsce podobna sytuacja i dotyczyła braku środków na ogrzewanie świetlicy wiejskiej.

Burmistrz odpowiedział, że całą intencją odpowiedzi było aby mieszkańcy wiedzieli, że budżet do gra interesów. Jeżeli zainwestuje 53 tys. na osobę prywatną, to wówczas brakuje na wykonanie innych celów, np. świetlic, placów zabaw.

Radny Marian Roszak uważa, że należy wykonać dach i wówczas dochodzić należności.

Radca prawny pani Małgorzata Skibniewska w nawiązaniu do sposobu wyegzekwowania pieniędzy od właściciela nieruchomości poinformowała, że formą zabezpieczenia jest wpis do hipoteki. Tam gdzie jest współwłasność decyduje sąd, później może nastąpić egzekucja i sprzedaż lokalu.

Radny Konrad Janson powiedział, że jeśli się coś wydarzy, to Rada odpowie za to, że remont nie został wykonany, chociaż pieniądze były zabezpieczone w budżecie. Uważa, że należy wykonać remont dachu.

Poprawki zgłoszone przez Komisję Budżetu poddano pod głosowanie. Za ich przyjęciem głosowało 10 radnych, 4 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Za podjęciem uchwały wraz z poprawkami głosowało 10 radnych, 0 przeciw, 4 wstrzymało się od głosu.

Uchwała Nr XVII/95/07 jest załącznikiem nr 11 do protokołu.

Ad.11.(12).

Opinię do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Wolin w 2007r. (dot. kwoty 250 000,00 zł) przedstawił radnym Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa - zał. Nr 2 pkt 8 opinii.

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie, przy obecnym stanie radnych uczestniczących w sesji.

Uchwała Nr XVII/96/07 jest załącznikiem nr 12 do protokołu.

Ad.12.(13).

Przewodniczący Komisji Budżetu, Gospodarki i Rolnictwa przedstawił opinię do projektu uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy i Miasta Wolin w 2007r. (dot. kwoty 7563,00 zł) - załącznik nr 2, pkt 9 opinii.

Projekt uchwały w powyższej sprawie poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 14 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XVII/97/07 jest załącznikiem nr 13 do protokołu.

Na salę obrad powrócił radny R. Lemza. Stan radnych uczestniczących w sesji - 15.

Ad.13.

Opinię do projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr VI/29/07 Rady Miejskiej w Wolinie z dnia 27.02.2007 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Wolin na 2007 rok (zmiana dot. zał. Nr 3) przedstawił Przewodniczący Komisji - zał. nr 2, pkt 10 opinii.

Komisja wniosła o zastąpienie kwoty 50 000, kwotą 150 000 w załączniku Nr 3 do uchwały Nr VI/29/07 w punkcie 6, dział 926, rozdział 92695 Budowa placów zabaw w miejscowości Kodrąb, Ostromice i Skoszewo lata 2008-2008.

Radny Mieczysław Rybakowski zapytał, czy kolejne wnioski rad sołeckich będą miały umocowanie.

Burmistrz odpowiedział, że wszyscy sołtysi otrzymali wzory programu odnowy miejsco-wości, które należy opracować. Zamiarem gminy jest, żeby 15 sołectw uczestniczyło w programie. Które z tych projektów zostaną zrealizowane, zdecyduje Rada Miejska. Urząd dowiedział się, że są dodatkowe pieniądze na projekt, w związku z tym zdecydowano, że 3 sołectwa do niego przystąpią.

Radny Konrad Janson powiedział, że Wisełka spełnia inną rolę, jest wioską wczasową. Uważa, że Gmina powinna mieć plan rozwoju Wisełki. Obecnie miejscowość ta boryka się z wieloma problemami i niezbędne są plany gminne.

Burmistrz zaznaczył, że ostatnią rzeczą jest życzenie żeby Wisełka zmieniła obszar terytorialny. Rada Wisełki nie przejawia rozwoju w formie i w treści wymaganej. Jeżeli Wisełka nie przygotuje planu, nie będzie uczestniczyć w programie.

Sołtys Unina Pan Wiesław Ciupka ma żal, że często odwiedzał Wiceburmistrza, pytał, ale nie uzyskał żadnej informacji o możliwości przystąpienia do programu.

Sołtys Zastania Pani Maria Ratyńska zapytała o termin składania wniosków, przypomniała, że wcześniej walczyła o boisko w tej miejscowości i do dziś nic nie jest zrobione. Zgłosiła problem z kolektorem i brakiem dróg.

Radny Mieczysław Rybakowski zaznaczył, że wiele wiosek nie ma wody i jest to sprawa priorytetowa.

Wiceburmistrz Pan Ryszard Mróz poinformował, że należy uporządkować wiedzę o możliwościach zdobywania środków unijnych. Realizacja finansowania polega na opracowaniu planu. Kolejnym beneficjentem jest sołectwo. Lokalne społeczeństwo musi dostrzegać własne potrzeby. Ta uchwała to początek. Chcą skorzystać z resztek funduszu, żeby przetestować program. Nie wiadomo czy wnioski przejdą i czy będą pieniądze. Dokumenty planistyczne są niezbędne do starania się o środki.

Radny Marian Roszak zapytał, czy najpierw trzeba wydać pieniądze na ten cel.

Burmistrz odpowiedział, że najpierw wydaje się 100% wartości, później 80% jest zwrócone przez Urząd Marszałkowski.

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 15 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XVII/98/07 jest załącznikiem nr 14 do protokołu.

Od punktu 14 obrady prowadziła Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej.

Ad.14.

Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu i w budżecie Gminy i Miasta Wolin w 2007 roku (dot. kwoty 114 778,00 zł) przedstawił Skarbnik Gminy Pan Roman Kleszczyński. Wyjaśnił, że na koniec 3 kwartału niezbędne są przesunięcia w niektórych działach.

Radny Leszek Kopański zapytał ile jest dodatkowych etatów w Urzędzie Miasta. Burmistrz odpowiedział, że nie ma takich etatów. Zatrudnione są osoby z Urzędu Pracy. Teraz ruszył program dla kobiet po 50-tym roku życia.

Projekt uchwały w powyższej sprawie poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 15 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XVII/99/07 jest załącznikiem nr 15 do protokołu.

Ad.15.

Opinię Komisji Budżetu do projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w obrębie geodezyjnym Wisełka, Gm. Wolin, przedstawił przewodniczący komisji (zał. Nr 2, pkt 11 opinii).

Burmistrz wyjaśnił, że jest to teren prywatny i plan współfinansowany jest przez osobę prywatną.

Za jej podjęciem głosowało 15 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XVII/100/07 jest załącznikiem nr 16 do protokołu.

Ad.16.

Przewodnicząca Rady wyjaśniła, czego dotyczy projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Odnowy Miejscowości Kodrąb, Ostromice, Skoszewo na lata 2007 -2013.

Projekt uchwały poddano pod głosowanie. Za jej podjęciem głosowało 15 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu. Uchwałę podjęto jednogłośnie.

Uchwała Nr XVII/101/07 jest załącznikiem nr 17 do niniejszego protokołu.

Obejmując dalsze prowadzenie sesji, Przewodnicząca Rady Miejskiej przywitała Przewodniczącego Rady Miejskiej Międzyzdrojów Pana Romana Pawłowskiego.

Ad.17.

Przystępując do realizacji punktu: „Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Wolin Porozumienia Międzygminnego z Gminą - Miastem Świnoujście, Gminą Międzyzdroje, Gmina Dziwnów w sprawie utworzenia Europejskiego Centrum Różnorodności Biologicznej Wolin - Uznam” radna Ewa Halicka przypomniała, że 12 lat temu został powołany Związek Gmin Wyspy Wolin. Poinformowała, że został złożony wniosek w Narodowym Funduszu, obecnie wszedł on już na komitet sterujący i został ogłoszony przetarg na konsultanta. Wartość inwestycji dotyczącej wody i kana-lizacji to 102 miliony zł. dla 3 gmin. Największy udział, około 53 mln będzie miała Gmina Wolin. Jeśli się powiedzie, wszystkie miejscowości naszej gminy będą miały wodę i kana-lizację.

Statut ZGWW mówi, że Związek został powołany do prowadzenia działalności proekologicznej. 2 lata temu Związek Miast Morskich zwrócił się do miejscowości Świnoujście, Międzyzdroje, Dziwnów, Wolin oraz Wolińskiego Parku Narodowego o zawarcie porozumienia Europejskiego Centrum Różnorodności Biologicznej Wolin - Uznam. To Centrum ma zajmować się identyczną działalnością jak ZGWW. Zaczęto zastanawiać się czy jest sens tworzyć drugi twór, który należy utrzymać. Przewodnicząca wnioskuje o odstąpienie od podjęcia uchwały i wystąpienie do Dziwnowa i Międzyzdrojów o uchylenie wcześniej podjętych przez nich uchwał.

Radny Mieczysław Rybakowski zapytał, czy są przygotowane projekty na doprowadzenie wody do miejscowości, w których jej nie ma.

Radna Ewa Halicka odpowiedziała, że 40% mocy projektów zaaplikowanych musi być i jest zaplanowana.

Radny M. Rybakowski zapytał kiedy będzie przygotowany statut ZGWW.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że wszelkie zmiany przygotowywał pan Roman Pawłowski, statut został dopracowany, ale Gmina Dziwnów wniosła jeszcze jakieś zmiany. Jutro ma odbyć się Walne Zgromadzenie.

Pan Roman Pawłowski, Przewodniczący Rady Miejskiej Międzyzdrojów, wyraził opinię, że trudno zrozumieć Dziwnów, myśli jednak, że na Walnym Zgromadzeniu, wreszcie statut zostanie uchwalony. Niektóre uwagi Dziwnowa są bezzasadne.

Pan Eugeniusz Maksymowicz, przedstawiciel zespołu negocjacyjnego powiedział, że dla mieszkańców Warnowa ważny jest dostęp do jeziora. Dyrektor WPN Pan Lewicki przewidział dalsze negocjacje i E. Maksymowicz chciałby, żeby zespół miał umocowanie prawne jako zespół doradczy.

Halicka powiedziała, że jeżeli odłoży się debatę w sprawie powyższej uchwały, to wystąpi do Rad Międzyzdrojów i Dziwnowa o uchylenie wcześniej podjętych przez nich uchwał. Dodała, że na pewno łatwiej będzie występować ZGWW o środki unijne, niż nowemu podmiotowi.

Radny Jan Frankowski stwierdził, że nowego tworu na razie nie ma. Jeszcze nic nie zostało utworzone.

Pan Ryszard Mróz poinformował, że dokument planistyczny został opracowany w poprzedniej kadencji. Ma być utworzony komitet sterujący, w skład którego będą wchodzili przedstawiciele gmin. Na razie porozumienie od strony formalno prawnej nie funkcjonuje.

Z sali obrad wyszedł radny Lemza. Stan radnych uczestniczących w sesji 14.

Przewodnicząca wniosła o odłożenie podjęcia tej uchwały na inny termin.

Za odłożeniem głosowało 13 radnych, 0 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Ad.18.

Wiceprzewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Spraw Społecznych i Organiza-cyjnych radna Beata Majewska przedstawiła opinię Komisji do projektu uchwały w sprawie zamian statutu Gminy Wolin (zał. nr 4 pkt 3 opinii). Komisja przyjęła autopoprawkę Burmistrza dotyczącą błędu pisarskiego w § 1, ust 2) w § 30 pkt 4 otrzymuje brzmienie: jest 4. co najmniej 5 radnych”, winno być „4. co najmniej 3 radnych”

Radca prawny Pani Małgorzata Skibniewska odnosząc się do zapisu § 39, pkt 4 stwierdziła, że jest to zapis niezgodny z ustawą o samorządzie gminy, nie może więc znajdować się w powyższej uchwale.

Przystąpiono do przegłosowania poprawek. Za uwzględnieniem 1 i 2 poprawki głosowało 11 radnych, 0 przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. Za podjęciem uchwały w powyższej sprawie wraz z poprawkami głosowało 4 radnych, przeciw 8 radnych, 2 wstrzymało się od głosu. Uchwała w proponowanym brzmieniu większością głosów nie został podjęta.

Projekt uchwały w sprawie zmian statutu Gminy Wolin jest załącznikiem nr 18 do protokołu.

Ad.19.(18).

Przewodnicząca Rady Miejskiej zapytała jakie odnotowano wpływy z Festiwalu Wikingów i ile zabrakło do jego zamknięcia.

Pani Ewa Grzybowska - Kierownik Ośrodka Kultury wyjaśniła, że wpływów było około 260 tyś zł, a do zamknięcia festiwalu brakuje 80 tyś. zł. oraz udzieliła odpowiedzi na pytania radnych związane z organizacją Festiwalu.

Radna Ewa Halicka zapytała przedstawiciela Stowarzyszenia Centrum Słowian i Wikingów ile środków z dotacji udało im się załatwić na festiwal.

Pan Wojciech Celiński odpowiedział, że w tym roku nic, w zeszłym 7 tys. a dwa lata wcześniej 26 tys. zł.

Radny Konrad Janson zapytał, czy Stowarzyszenie jest w stanie samo przeprowadzić Festiwal Wikingów.

Pan Celiński odpowiedział, że tak.

Przewodnicząca powiedziała o wypowiedziach Stowarzyszenia jakoby Rada Miejska okradła ich na 300 tys. zł. przeznaczonych na przygotowanie pomieszczeń dla Stowarzyszenia w świetlicy wiejskiej w Recławiu. Wyjaśniła, że Rada zabezpieczyła te środki w budżecie, żeby Stowarzyszenie mogło starać się o fundusze unijne. Zapytała, czy jest potrzeba zapraszania tak dużej ilości wojów.

Pan Wojciech Celiński odpowiedział, że można zapraszać mniej uczestników. Od ilości osób uczestniczących w festiwalu zależy, czy jest to impreza na skalę europejską, czy prowincjonalna.

Przewodnicząca zapytała, jak można było obrazić głównego sponsora, informując go o braku dla niego miejsca na wyspie.

Burmistrz wyjaśnił, że Stowarzyszenie proponowało inną lokalizację dla Bosmana. Odbyło się spotkanie i doszło do porozumienia sponsora z organizatorami. Nie było problemów.

Radny Marian Roszak zaznaczył, że Stowarzyszenie Słowian bardzo wiele robi dla gminy, wkładają dużo swojej pracy i należy je wspierać.

Radny Leszek Kopański poinformował o złych stosunkach między członkami Stowa-rzyszenia a mieszkańcami Recławia, choć dostali do użytkowania górę świetlicy wiejskiej w Recławiu.

Radny Konrad Janson raz jeszcze zapytał czy Stowarzyszenie chciałoby samo prowadzić Festiwal Wikingów bez udziału gminy. Chciałby wiedzieć, czy mają jakąś koncepcję i plany w tym zakresie.

Burmistrz Pan Eugeniusz Jasiewicz wyjaśnił, że w październiku przyjadą profesorowie z Uniwersytetu A. Mickiewicza z Poznania, którzy przedstawią film z Festiwalu Wikingów na skalę krajową. Dąży się do tego żeby Festiwal Wikingów stał się marką dla Wolina.

Radny Czesław Zieliński stwierdził, że Stowarzyszenie raczej nie poradzi sobie z orga-nizacja festiwalu i zaproponował żeby Stowarzyszenie działało w tym zakresie jak obecnie.

Radny Jan Frankowski uważa, że sprawy Festiwalu przed i po jego zakończeniu powinny być tematem posiedzenia Komisji Oświaty. Sesja Rady Miejskiej jest nieodpowiednim miejscem do dyskusji na ten temat. Uważa, że jest duży wkład wszystkich w organizacji tej imprezy, która przede wszystkim jest promocją gminy.

Kierownik Ośrodka Kultury Pani Ewa Grzybowska poinformowała, że z inicjatywy Burmistrza i Przewodniczącej zorganizowane zostaną 16 września gminne dożynki. Przedstawiciele sołectw przygotowali 16 wieńców dożynkowych, które wezmą udział w konkursie. Uroczysta Msza Św. zostanie odprawiona przez dziekana Księdza Jana Ubermana w amfiteatrze. Zostaną zorganizowane stoiska sołectw oraz przygotowany będzie program artystyczny.

Radny Marian Roszak zapytał ile będzie kosztowała organizacja dożynek.

Burmistrz odpowiedział, że Bank Spółdzielczy będzie sponsorem 3 głównych nagród w konkursie wieńców dożynkowych. Gmina zakupi nagrody pocieszenia dla pozostałych wykonawców wieńców, poniesione będą koszty doraźne i trwałe, takie jak dostęp do energii elektrycznej i wody, zakup namiotów. Ponadto poinformował, że zostanie przywrócona funkcja rekreacyjno - usługowa parku. Studenci z Akademii Rolniczej w Szczecinie przygotują projekty zagospodarowania parku. Ogólnie potrzebna kwota na przygotowanie dożynek wynosi 30 - 35 tys. zł.

Radny Konrad Janson powiedział, że nie ma nic przeciw temu, że tyle wynosi organizacja dożynek. Przypomniał, że wystąpił do Burmistrza o tysiąc zł. na organizację pleneru rzeźbiarskiego i musiał sam sponsorować imprezę, ponieważ nie otrzymał tej kwoty. Ma nadzieję, że w przyszłym roku będzie inaczej.

Radny Jan Frankowski cieszy się z inicjatywy Burmistrza i Przewodniczącej dotyczącej organizacji dożynek. Uważa, że miejsce w parku się odrodzi, nastąpi integracja społeczeństwa. Dodał, że ludzie chcą normalności.

Burmistrz powiedział, żeby radny K. Janson wniósł o zapis w przyszłorocznym budżecie sponsoring pleneru rzeźbiarskiego.

Radna Cecylia Rolińska zapytała, dlaczego dożynki zorganizowane są w tym samym czasie co Dni Powiatu.

Burmistrz odpowiedział, że tak zadecydowali rolnicy, a główne uroczystości Dni Powiatu będą odbywać się w sobotę.

Przewodnicząca Rady - radna Ewa Halicka poinformowała, że do Rady Miejskiej wpłynęła skarga na bezczynność Burmistrza Wolina z dnia 11 września 2007r. wniesiona przez Międzyzakładową Komisję Wolnego Związku Zawodowego Sierpień 80. Przewodnicząca wnioskowała o uruchomienie Komisji Rewizyjnej do rozpatrzenia skargi.

Za wnioskiem głosowało 11 radnych, 0 przeciw, 0 wstrzymało się od głosu.

Ad.20.(19).

W wolnych wnioskach radna Beata Majewska zapytała dlaczego na list polecony jaki wysłała do urzędu przez dwa miesiące nie otrzymała odpowiedzi.

Burmistrz odpowiedział, że wyjaśni sprawę.

Radny Czesław Zieliński zapytał w jakim zakresie można spodziewać się podłączenia do kanalizacji obiektów takich jak Przychodnia, CPN i inne obiekty.

Radny Marek Stranc w imieniu mieszkańców zapytał co można zrobić z eternitem, czy gmina w jakiś sposób może pomóc w jego utylizacji.

Burmistrz wyjaśnił, że utylizacją zajmują się firmy posiadające upoważnienie. Gmina może pomóc poprzez Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i w tym celu należy zgłosić się do inspektora ochrony środowiska.

Przewodnicząca Rady Miejskiej ogłosiła przerwę w obradach.

Po przerwie sesję wznowiono.

Radna Ewa Halicka powiedziała o konieczności zabezpieczenia dojazdu do budynków wybudowanych przy ul. Mickiewicza, Świerczewskiego i Prostej.

Burmistrz Pan Eugeniusz Jasiewicz wyjaśnił, że zagadnienie jest drażliwe społecznie. Zostały wzniesione obiekty handlowe i w latach 2007-2013 miały być wykonane parkingi. W związku z przystąpieniem gminy do Funduszu Spójności i zabezpieczeniem własnego wkładu, nie będzie można zaciągać kredytów. Wyjaśnił jakie będą możliwości finansowe gminy po przystąpieniu do Funduszu Spójności.

Radny Marian Roszak powiedział, że jeżeli powstanie spółka, to ona będzie zaciągała kredyty.

Przewodnicząca Rady dodała, że program Spójności obciąża budżet gminy ale mieszkańcy za duże pieniądze kupili i wybudowali obiekty, w których będą utworzone nowe miejsca pracy. Czy nie można chociaż utwardzić teren umożliwiając w ten sposób dojście do pawilonów.

Burmistrz zadał pytanie, co ważniejsze woda, czy chodniki?

Pan Edward Andruszkiewicz zaproponował wynajęcie płyt, żeby sklepy mogły funkcjonować.

Przewodnicząca wnioskowała o zorientowanie się ile płyt potrzeba i jaka byłaby cena ich wydzierżawienia, z przeznaczeniem na wykonania dojścia do pawilonów handlowych przy ul. Mickiewicza, Świerczewskiego i Prostej w Wolinie.

Mieszkańcy ul. Sienkiewicza wnioskowali o założenie progu zwalniającego, ponieważ po tej drodze jeżdżą samochody z bardzo dużą szybkością.

Radna Maria Bednarczyk zapytała kiedy odbędzie się przetarg na 3 mieszkanie w Ostromicach.

Kierownik Referatu Geodezji - Pani Hanna Klonowska odpowiedziała, że została przeprowadzona inwentaryzacja i procedura podziału lokali. Jeszcze w tym miesiącu postarają się przygotować mieszkanie do przetargu.

Radna Danuta Szubert w imieniu mieszkańców ul. Wiejskiej zgłosiła problem dotyczący spływającej wody z obwodnicy, która podczas opadów zalewa ul. Wiejską i wnioskuje o interwencję w tej sprawie.

Pan Piotr Stolarek - sołtys Mokrzycy Wlk. poinformował o zaoraniu dróg dojazdowych do pól i złożył pismo w powyższej sprawie.

Przewodnicząca przedstawiła pismo mieszkanki Ostromic dotyczące usytuowania placu zabaw dla dzieci w tej miejscowości.

Pan Dariusz Gajo sołtys Ostromic wyjaśnił, że wyznaczone miejsce na plac zabaw dla dzieci jest odpowiednie. Znajduje się w centrum miejscowości, w bezpiecznym miejscu. Należy tylko dokonać oddzielenia posesji prywatnej od gminnej.

Ad.21.(20).

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodnicząca Rady Miejskiej Ewa Halicka o godz. 1440 zamknęła posiedzenie XVII sesji Rady Miejskiej w Wolinie.

PRZEWODNICZĄCA RADY

Ewa Halicka

Protokołowała

Bogusława Szmigiel

12

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Krzysztof Konieczny 23-04-2008 10:13
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Krzysztof Konieczny 23-04-2008
Ostatnia aktualizacja: - 23-04-2008 10:13